Nowe badania opublikowane w czasopiśmie „Marketing Science” dowodzą, że legalizacja marihuany przekłada się na zmniejszenie zainteresowania alkoholem. Naukowcy, aby tego dowieść przeanalizowali treści popularnych portali amerykańskich ukazujących się od stycznia 2014 roku do kwietnia 2017 roku. Próbowali dowiedzieć się czy i jak legalizacja marihuany wpłynęła na wyszukiwania internautów oraz na reklamy jakie się wówczas ukazywały.
Naukowcy przeanalizowali ponad 29 milionów internetowych wyszukań oraz 120 milionów reklam związanych z konopiami, alkoholem oraz tytoniem. Wyniki, które udało im się uzyskać, dowodzą, że legalizacja marihuany zmniejsza zainteresowanie alkoholem, a zwiększa wyrobami tytoniowymi. W stanach, w których jest ona substancją legalną o 11% spadło zainteresowanie alkoholem, a o prawie 8% wzrosło papierosami. Co ciekawe, odnotowany wzrost wyszukań dotyczy tylko osób dorosłych, a nie młodych. U nastolatków po zalegalizowaniu marihuany zauważono spadek zainteresowania.
Pengyuan Wang – współautor badań – pisze o tym, że przemysł alkoholowy musi mieć się na baczności. Z analiz przeprowadzonych przez niego oraz jego współpracowników jednoznacznie wynika, że marihuana powoli staje się substytutem alkoholu. Wszystko wskazuje na to, że w przyszłości branża konopna może poważnie zaszkodzić przedsiębiorstwom zajmującym się produkcją oraz sprzedażą napojów wyskokowych. Natomiast branży tytoniowej może pomóc zwiększyć zainteresowanie ich wyrobami.